Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Formy prowadzonej działalności

Czcionka:

FORMY PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

Do dyspozycji uczestników oddane są dwie kondygnacje budynku na których znajdują się pracownie wyposażone w niezbędny sprzęt umożliwiający podtrzymanie ,usprawnienie i rozwój uczestników w różnych sferach życia codziennego. Zajęcia prowadzone są przez wykfalifikowaną kadrę pracowniczą z wieloletnim doświadczeniem pracy z osobami przewlekle chorymi psychicznie ,  zaburzeniami czynności psychicznych oraz różnego rodzaju dysfunkcjami i deficytami intelektualnymi.

W Środowiskowym Domu Samopomocy w Sulęcinie znajdują się następujące pracownie i pomieszczenia do różnego rodzaju treningów oraz innych form terapeutycznych :

 

Pracownia kulinarna:

Formy wsparcia i pożądane efekty

- trening kulinarny

- trening funkcjonowania w codziennym życiu

- trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi

- zajęcia edukacyjne

- zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej

  •  poznanie zasad higieny osobistej
  • nabycie umiejętności utrzymywania w czystości jadalni i pracowni oraz naczyń i urządzeń AGD
  • organizowanie zakupów, planowanie wydatków, przygotowywanie menu
  •  nabycie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych
  • poznanie zasad racjonalnego odżywiania się
  • wykonywanie czynności związanej z  wstępną obróbką produktów tj. mycie,  obieranie warzyw i owoców
  • poznanie sposobów parzenia kawy, herbaty, sporządzania potraw i prostych dań
  • umiejętność  przygotowania posiłków na specjalne okazje np. z okazji urodzin
  • posiadanie umiejętności  estetycznego nakrywania do stołu, dekoracji potraw oraz zasad zachowania    się przy stole podczas spożywania posiłku
  • nabycie i utrwalenie umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD
  • zapoznanie  się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności
  • umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
  • racjonalne  gospodarowanie własnymi środkami finansowymi
  • potrafi przyrządzić dla siebie i bliskich prosty posiłek jak kanapkę, sałatkę, surówkę, deser, koktajl.
  • potrafi wybrać do jedzenia zdrową przekąskę.
  • umacnia się  wiara we własne siły i możliwości.
  •  kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków, również w miejscu publicznym

 

Jadalnia pełniąca funkcję pomieszczenia do terapii ruchowej

Formy wsparcia i pożądane efekty

- trening kulinarny

- trening funkcjonowania w codziennym życiu

 - zajęcia edukacyjne

- zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej

- zajęcia relaksacyjne

- zajęcia z aktywizacji ruchowej

- trening umiejętności spędzania czasu wolnego

  • posiadanie umiejętności  estetycznego nakrywania do stołu, dekoracji potraw oraz zasad zachowania    się przy stole podczas spożywania posiłku
  • umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
  • poznanie zasad racjonalnego odżywiania się
  • nabycie umiejętności utrzymywania w czystości jadalni
  • poprawa ogólnej sprawności motorycznej
  • wzmocnienie siły mięśniowej.
  • eliminowanie ograniczeń w stawach. 
  • poprawa krążenia.
  • zwiększenie pojemności życiowej płuc.
  • dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała.
  • stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej oraz  wzrokowo- ruchowo- czuciowej.
  • odczuwanie własnego ciała.

 

Sala ogólna

Formy wsparcia i pożądane efekty

- spotkania integracyjne

- zajęcia edukacyjne

- zajęcia artystyczne

  • integracja
  • nauka prawidłowych zachowań  społecznych
  • rozwijanie zainteresowań, pasji
  • umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
  • wszechstronne  rozwijanie osobowości
  • poznawanie zasad poprawnej komunikacji, barier istniejących w komunikacji międzyludzkiej oraz sposobów ich przełamywania,
  •  kształtowanie postawy otwartej na świat i innych ludzi ułatwiające rozwiązywanie konfliktów,

 

Sala ogólna serce domu. Tutaj spotykają się uczestnicy z poszczególnych grup. Rozwijają swoje pasje, rozmawiają, odpoczywają, grają w gry planszowe – edukacyjne,  piją kawę, herbatę,  oglądają telewizję, słuchają muzyki. Jest to miejsce spotkań integracyjnych uczestników i ich rodzin.

 

Pracownia artystyczna:

Formy wsparcia i pożądane efekty

- muzykoterapia

- zajęcia krawieckie

- zajęcia plastyczno - techniczne

- trening funkcjonowania w codziennym życiu

- trening interpersonalny

- zajęcia edukacyjne

- trening umiejętności spędzania czasu wolnego

  • doskonalenie uzdolnień,
  •  pobudzanie wyobraźni twórczej,
  • usprawnianie zdolności manualnych poszczególnych uczestników.
  • wszechstronne  rozwijanie osobowości
  •  poprawa koordynacji wzrokowo ruchowej
  • spostrzegawczość i skupienie uwagi.

Zajęcia w pracowni artystycznej  dają uczestnikom możliwość wyrażenia tych przeżyć, które są trudne do przekazania w słowach. Pozwalają na odreagowanie emocji i napięć. Zajęcia te są zazwyczaj powiązane z tematyką całodziennej pracy, z treściami środowiska społeczno-przyrodniczego. Niekiedy mają charakter swobodnej ekspresji, która daje możliwość wyobraźni pozwalając na własną inwencję twórczą.

 

Pracownia Informatyczno - Edukacyjna

Formy wsparcia i pożądane efekty

- zajęcia edukacyjne

- zajęcia komputerowe

- trening funkcjonowania w codziennym życiu

- trening interpersonalny

- trening umiejętności spędzania czasu wolnego

  •  praktyczna obsługi komputera
  • edycja tekstu( pisanie podań)
  • obsługa poczty elektronicznej
  •  obsługa urządzania wielofunkcyjnego (drukowanie, skanowanie)
  • posługiwanie się aparatem cyfrowym.

W pracy z komputerem wykorzystywane są gry i programy edukacyjne w celu podtrzymywania i rozwijania umiejętności szkolnych, a także różnego rodzaju prace plastyczne i dydaktyczne rozwijające spostrzegawczość i umiejętności logicznego myślenia, uwagę i koncentrację oraz pamięć.

 

Pokój wyciszenia i poradnictwa indywidualnego

Formy wsparcia i pożądane efekty

- trening relaksacyjny

- zajęcia edukacyjne

- trening interpersonalny

- indywidualne poradnictwo psychologiczne

- trening higieniczny

  • ograniczenie zachowań agresywnych jeżeli takie występują,
  • składanie odpowiedzialnych, przemyślanych obietnic,
  • rozwijanie umiejętności porozumiewania się,
  •  poznawanie zasad poprawnej komunikacji, barier istniejących w komunikacji międzyludzkiej oraz sposobów ich przełamywania,
  •  kształtowanie postawy otwartej na świat i innych ludzi ułatwiające rozwiązywanie konfliktów,
  •  uświadomienie o istocie prowadzenia higienicznego trybu życia, dbania o schludny wygląd zewnętrzny
  • asertywne wyrażanie swoich emocji i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów

uświadomienie ważności regularnychwizyt lekarskich i zażywania leków zgodnie z zaleceniami lekarza

 

W Środowiskowym Domu Samopomocy  w Sulęcinie do dyspozycji uczestników  udostępnione są również pomieszczenia wykorzystywane do prowadzenia różnego rodzaju treningów ,takie jak:

- pomieszczenie wyposażone w pralkę automatyczną, suszarkę, deskę i żelazko do prowadzenia treningu funkcjonowania w codziennym życiu  w zakresie usprawnienia  umiejętności praktycznych oraz dbania o swój wygląd zewnętrzny.

- łazienka  natryskiem – do prowadzenia treningu higienicznego, dbania  o utrzymanie higieny w tym kąpiele, obcinanie paznokci, mycie i strzyżenie układanie włosów, higiena jamy ustnej.  

- magazynek-  wyposażony w niezbędny sprzęt oraz środki czystości do wykorzystania podczas zajęć gospodarczych z uczestnikami.

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Marzec 2024
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Imieniny