Formy prowadzonej działalności
FORMY PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI
Do dyspozycji uczestników oddane są dwie kondygnacje budynku na których znajdują się pracownie wyposażone w niezbędny sprzęt umożliwiający podtrzymanie ,usprawnienie i rozwój uczestników w różnych sferach życia codziennego. Zajęcia prowadzone są przez wykfalifikowaną kadrę pracowniczą z wieloletnim doświadczeniem pracy z osobami przewlekle chorymi psychicznie , zaburzeniami czynności psychicznych oraz różnego rodzaju dysfunkcjami i deficytami intelektualnymi.
W Środowiskowym Domu Samopomocy w Sulęcinie znajdują się następujące pracownie i pomieszczenia do różnego rodzaju treningów oraz innych form terapeutycznych :
Pracownia kulinarna:
Formy wsparcia i pożądane efekty
- trening kulinarny
- trening funkcjonowania w codziennym życiu
- trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi
- zajęcia edukacyjne
- zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej
- poznanie zasad higieny osobistej
- nabycie umiejętności utrzymywania w czystości jadalni i pracowni oraz naczyń i urządzeń AGD
- organizowanie zakupów, planowanie wydatków, przygotowywanie menu
- nabycie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych
- poznanie zasad racjonalnego odżywiania się
- wykonywanie czynności związanej z wstępną obróbką produktów tj. mycie, obieranie warzyw i owoców
- poznanie sposobów parzenia kawy, herbaty, sporządzania potraw i prostych dań
- umiejętność przygotowania posiłków na specjalne okazje np. z okazji urodzin
- posiadanie umiejętności estetycznego nakrywania do stołu, dekoracji potraw oraz zasad zachowania się przy stole podczas spożywania posiłku
- nabycie i utrwalenie umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD
- zapoznanie się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności
- umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
- racjonalne gospodarowanie własnymi środkami finansowymi
- potrafi przyrządzić dla siebie i bliskich prosty posiłek jak kanapkę, sałatkę, surówkę, deser, koktajl.
- potrafi wybrać do jedzenia zdrową przekąskę.
- umacnia się wiara we własne siły i możliwości.
- kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków, również w miejscu publicznym
Jadalnia pełniąca funkcję pomieszczenia do terapii ruchowej
Formy wsparcia i pożądane efekty
- trening kulinarny
- trening funkcjonowania w codziennym życiu
- zajęcia edukacyjne
- zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej
- zajęcia relaksacyjne
- zajęcia z aktywizacji ruchowej
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego
- posiadanie umiejętności estetycznego nakrywania do stołu, dekoracji potraw oraz zasad zachowania się przy stole podczas spożywania posiłku
- umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
- poznanie zasad racjonalnego odżywiania się
- nabycie umiejętności utrzymywania w czystości jadalni
- poprawa ogólnej sprawności motorycznej
- wzmocnienie siły mięśniowej.
- eliminowanie ograniczeń w stawach.
- poprawa krążenia.
- zwiększenie pojemności życiowej płuc.
- dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała.
- stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej oraz wzrokowo- ruchowo- czuciowej.
- odczuwanie własnego ciała.
Sala ogólna
Formy wsparcia i pożądane efekty
- spotkania integracyjne
- zajęcia edukacyjne
- zajęcia artystyczne
- integracja
- nauka prawidłowych zachowań społecznych
- rozwijanie zainteresowań, pasji
- umiejętność wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.
- wszechstronne rozwijanie osobowości
- poznawanie zasad poprawnej komunikacji, barier istniejących w komunikacji międzyludzkiej oraz sposobów ich przełamywania,
- kształtowanie postawy otwartej na świat i innych ludzi ułatwiające rozwiązywanie konfliktów,
Sala ogólna serce domu. Tutaj spotykają się uczestnicy z poszczególnych grup. Rozwijają swoje pasje, rozmawiają, odpoczywają, grają w gry planszowe – edukacyjne, piją kawę, herbatę, oglądają telewizję, słuchają muzyki. Jest to miejsce spotkań integracyjnych uczestników i ich rodzin.
Pracownia artystyczna:
Formy wsparcia i pożądane efekty
- muzykoterapia
- zajęcia krawieckie
- zajęcia plastyczno - techniczne
- trening funkcjonowania w codziennym życiu
- trening interpersonalny
- zajęcia edukacyjne
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego
- doskonalenie uzdolnień,
- pobudzanie wyobraźni twórczej,
- usprawnianie zdolności manualnych poszczególnych uczestników.
- wszechstronne rozwijanie osobowości
- poprawa koordynacji wzrokowo ruchowej
- spostrzegawczość i skupienie uwagi.
Zajęcia w pracowni artystycznej dają uczestnikom możliwość wyrażenia tych przeżyć, które są trudne do przekazania w słowach. Pozwalają na odreagowanie emocji i napięć. Zajęcia te są zazwyczaj powiązane z tematyką całodziennej pracy, z treściami środowiska społeczno-przyrodniczego. Niekiedy mają charakter swobodnej ekspresji, która daje możliwość wyobraźni pozwalając na własną inwencję twórczą.
Pracownia Informatyczno - Edukacyjna
Formy wsparcia i pożądane efekty
- zajęcia edukacyjne
- zajęcia komputerowe
- trening funkcjonowania w codziennym życiu
- trening interpersonalny
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego
- praktyczna obsługi komputera
- edycja tekstu( pisanie podań)
- obsługa poczty elektronicznej
- obsługa urządzania wielofunkcyjnego (drukowanie, skanowanie)
- posługiwanie się aparatem cyfrowym.
W pracy z komputerem wykorzystywane są gry i programy edukacyjne w celu podtrzymywania i rozwijania umiejętności szkolnych, a także różnego rodzaju prace plastyczne i dydaktyczne rozwijające spostrzegawczość i umiejętności logicznego myślenia, uwagę i koncentrację oraz pamięć.
Pokój wyciszenia i poradnictwa indywidualnego
Formy wsparcia i pożądane efekty
- trening relaksacyjny
- zajęcia edukacyjne
- trening interpersonalny
- indywidualne poradnictwo psychologiczne
- trening higieniczny
- ograniczenie zachowań agresywnych jeżeli takie występują,
- składanie odpowiedzialnych, przemyślanych obietnic,
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się,
- poznawanie zasad poprawnej komunikacji, barier istniejących w komunikacji międzyludzkiej oraz sposobów ich przełamywania,
- kształtowanie postawy otwartej na świat i innych ludzi ułatwiające rozwiązywanie konfliktów,
- uświadomienie o istocie prowadzenia higienicznego trybu życia, dbania o schludny wygląd zewnętrzny
- asertywne wyrażanie swoich emocji i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
uświadomienie ważności regularnychwizyt lekarskich i zażywania leków zgodnie z zaleceniami lekarza
W Środowiskowym Domu Samopomocy w Sulęcinie do dyspozycji uczestników udostępnione są również pomieszczenia wykorzystywane do prowadzenia różnego rodzaju treningów ,takie jak:
- pomieszczenie wyposażone w pralkę automatyczną, suszarkę, deskę i żelazko do prowadzenia treningu funkcjonowania w codziennym życiu w zakresie usprawnienia umiejętności praktycznych oraz dbania o swój wygląd zewnętrzny.
- łazienka natryskiem – do prowadzenia treningu higienicznego, dbania o utrzymanie higieny w tym kąpiele, obcinanie paznokci, mycie i strzyżenie układanie włosów, higiena jamy ustnej.
- magazynek- wyposażony w niezbędny sprzęt oraz środki czystości do wykorzystania podczas zajęć gospodarczych z uczestnikami.